Ministerstwo Finansów ogłosiło, że od 1 stycznia 2026 roku limity kosztów leasingu i amortyzacji samochodów osobowych zostaną obniżone i uzależnione od emisji CO₂. Dla większości aut spalinowych i hybrydowych, limit spadnie podczas gdy dla pojazdów elektrycznych i wodorowych pozostanie niezmieniony.
Nowe regulacje obejmą nie tylko umowy leasingu, najmu i dzierżawy zawarte po 1 stycznia 2026 r., ale także te podpisane wcześniej.
Leasing samochodu a nowe przepisy podatkowe:
Od 2026 r. przedsiębiorcy użytkujący samochody osobowe w zależności od emisyjności CO₂ będą objęte nowymi limitami wartości:
* Niższy limit dla aut spalinowych i hybrydowych emitujących 50 g/km CO₂ lub więcej maksymalna kwota, która może być zaliczona w koszty (amortyzacja lub opłaty leasingowe/najmu/dzierżawy), wyniesie 100 000 zł
* Dla samochodów hybryda plug-in, niskoemisyjny do 50 g/km CO₂ limit pozostaje bez zmian 150 000 zł
* Limit dla aut bezemisyjnych elektryczny lub wodorowy pozostaje bez zmian wynosząc 225 000 zł
Nowe limity będą miały zastosowanie także do umów leasingu operacyjnego, najmu oraz dzierżawy zawartych przed tą datą, o ile samochód nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika do 31 grudnia 2025r. Oznacza to, że raty leasingowe, czynsze najmu lub dzierżawy ponoszone od 1 stycznia 2026 r. będą rozliczane z zastosowaniem nowych, niższych limitów, nawet jeżeli umowa została zawarta wcześniej (np. w 2024)
Co to oznacza…
Od 2026 roku firmy nie będą mogły w pełni zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu rat leasingowych, czynszów najmu czy dzierżawy.
Skutek jest taki część kosztów przestaje być kosztem podatkowym, co zwiększa dochód do opodatkowania → firma zapłaci wyższy podatek.
Co warto zrobić przed końcem 2025 r.?
* Leasing z kończącymi się ratami – jeśli pozostało już niewiele rat do spłaty, warto rozważyć wcześniejszy wykup auta jeszcze w 2025 roku, aby skorzystać z dotychczasowych korzystniejszych zasad podatkowych.
* Brak limitów dla aut kupionych do końca 2025 r. – pojazdy wprowadzone do ewidencji środków trwałych do 31 grudnia 2025 r. nie będą objęte nowymi limitami. Oznacza to, że można je nadal amortyzować na starych zasadach (np. do 150 tys. zł dla aut spalinowych).
* Zmiany od 2026 r. – nowe limity będą dotyczyć wyłącznie samochodów nabywanych jako środki trwałe od 1 stycznia 2026 r. oraz rat leasingowych i opłat za najem ponoszonych od tej daty, jeśli auto nie jest środkiem trwałym.
